Propagovat knihovny je záslužné, na tom se doufám shodneme. Že k tomu Guerrilla readers využívají neobvyklé akce, třeba rozdávání knih v brněnských tramvajích, je taky v pořádku – aspoň jejich aktivity zaregistruje veřejnost i novináři. Teď se tahle parta cool lidiček rozhodla vydat kalendář s akty krásných knihovnic, aby si jí všiml už opravdu každý. Podařilo se.
Na jejich webu i facebookové stránce se teď rojí další sluníčkoví lidičkové a všichni jásají, že včera byli v Lidovkách, dneska v MF Dnes a zítra o nich napíšou v Blesku. Blesk už je sice podle některých diskutujících trošku fuj, ale zase je fajn, že se o nás mluví. Upřímně řečeno, byl by div, kdyby se nemluvilo. Člověk nemusí mít zrovna doktorát z psychologie, aby věděl, že sex skvěle prodává všechno od aut po zmrzlinu – tak proč ne knihovny. Mediální ohlas zaručen.
Zkusme se ale kouknout za kouřovou clonu třídenní slávy autorů kalendáře. Podle dostupných náhledů fotek (třeba v Lidovkách) nejde o žádnou pornografii, spíš o decentní, skoro až krotké akty. Zajímavé je, že jsou genderově vyvážené, takže v roce 2010 se mohou majitelé dílka dívat kromě nahých slečen i na nahé chlapy.
Guerrilla readers jsou asi dvoutisící firma nebo spolek na světě, který vydává eroticky laděný kalendář, jenž má posloužit dobré věci. Jejich nápad je tedy originální a odvážný leda v rámci českého knihovnictví.
A co si vlastně od akce slibují? Jedna z organizátorek řekla Lidovkám: „Kalendář Knihovny jsou sexy! má jeden velký cíl, a to zbořit existující paradigmata o tom, že knihovny jsou asexuální, šedá a nezajímavá místa. Přestaňme vnímat knihovníka jako starou dámu sedící za pultem v ošklivém svetru, brýlích v půlce nosu a otráveným výrazem. Knihovníci 21. století jsou jiní."
Jo jo, svatá pravda. Já zas musím bourat předsudky o vědcích jako nudných tvorech. Když nad tím přemýšlím, u nás v ústavu by bylo na podobný kalendář celkem dost materiálu. Bohužel jsem málo guerrillový a zastávám nemoderní názor, že každá organizace by si měla při propagaci držet trochu solidnosti.
Psát o své činnosti srozumitelně, třeba i hodně lidově – to ano. Mít zajímavý web, který nenudí – jasně. Ale nafotit akty diplomantek pózujících v laboratoři před baňkami a přístroji? Ne, dík, určitě by přitáhly moře pozornosti, ale tenhle způsob reklamy radši nechám výrobcům sportovních aut. Mně stačí, když můžu dát na internet Dámu s konví.
Má tedy knihovnický sexy kalendář smysl? Krátkodobě je to triumf. Asi tak týden bude kolem věci mediální humbuk, prodá se celý náklad a nejspíš i pár dotisků. Pak veřejnost na všechno zapomene a bude si chodit půjčovat knihy stejně málo jako předtím.
Proč jsem tolik skeptický? Protože lidi nebudou nikdy chodit do knihovny koukat na hezké holky. Jinde jich je dost. A hlavně – správná knihovnice není pořádnej kus dobře tvarovanýho masa. Já si ji představuju spíš jako charizmatickou, usměvavou, inteligentní dámu. Tahle „image" se dá taky dobře prezentovat. Třeba fotkami, kde jsou tváře místo zadků. Okamžitá popularita by byla slabší, ale jako dlouhodobá strategie je to podle mne lepší řešení.