Časopis, který má na kahánku
Když jde člověk s lidmi z práce na oběd, dozví se občas pozoruhodné věci. Dnešní obědová konverzace mě nepotěšila. Řeč se stočila na popularizaci vědy a na to, do kterých médií máme šanci procpat zprávy o výzkumu na našem ústavu. Pochválil jsem VTM, protože s ním máme z loňska dvě dobré zkušenosti (jednou šlo o léčení lidí, podruhé o léčení životního prostředí). Kolegyně ale můj optimizmus pořádně zchladila. Její syn má VTM předplacené a nedávno mu přišel dopis, že tenhle magazín o vědě a technice končí.
Podíval jsem se tedy na web VTM a opravdu: je na něm zpráva z 12. ledna 2010, že „…vydavatelství Mladá fronta a.s. pozastavilo k 31. 12. 2009 vydávání tištěné formy časopisu VTM Science.“ V diskuzi pak ještě někdo připsal, co bylo v dopise předplatitelům: VTM prý bude vycházet každé 3 měsíce jako příloha měsíčníku ForMen. Otázka je, jak dlouho. Ekonomická situace českých tištěných médií údajně není dvakrát sluníčková, takže osobně tipuji definitivní smrt VTM do roka a do dne.
I kdyby ale přežilo jako příloha, znamená to v podstatě zánik. ForMen je čtivo pro namyšlené samce úspěšné mladé muže. Z vědeckých a technických témat se proto v „novém“ VTM uplatní leda články o nejnovějších cool vymazlených mobilech a luxusních autech, na která se dají balit supr samičky. Smutný konec slavného titulu.
Tradiční značka
Pro ty, kdo VTM snad neznají: je (byl) to časopis, který psal populárně o vědě a technice – víc prostoru dostávala technika. VTM začínalo v roce 1947 pod názvem Mladý technik. V roce 1954 se časopis přejmenoval na Věda a technika mládeži. První porevoluční léta přežil tak, že se přeorientoval z mládeže na širší publikum. Změnil jméno na Věda, technika a my a od roku 2003 vycházel jako VTM Science.
Se zkratkou VTM se tedy zvídaví čtenáři setkávali už od padesátých let. Tenkrát jsem ještě nebyl na světě, ale když jsem chodil v druhé půlce 80. let na gymnázium, měl jsem VTM předplacené. Tehdy to bylo na svou dobu opravdu kvalitní čtivo; pár ročníků mám dodnes schovaných na chatě a občas jimi rád listuji. Časopis si zachoval poměrně slušnou úroveň i v posledních letech. Přibylo inzerce a ubylo vědy, ale pořád patřil k solidnějším populárně-vědeckým titulům na českém trhu.
A teď to má chudák nejspíš za sebou. K životu ho nepřivede ani aktivita jeho fanoušků. Na webu VTM se v diskuzi pod zprávou o „pozastavení“ objevují návrhy na stížnosti a protesty před vydavatelstvím. Na Facebooku (jak jinak!) už vznikla stránka Skupina za zachování časopisu VTM Science, jejíž členové se pokoušejí jednat s Mladou frontou. Jednání i nátlak jsou pochopitelně k ničemu. Vydavatelství není žádná charita, ale komerční firma. Jestli mu VTM nevydělávalo, má právo ho zrušit bez ohledu na city věrných čtenářů.
Mentalita spotřebitele
Neznám žádné drby ze zákulisí, ovšem nejlogičtější a nejvíce pravděpodobná příčina likvidace VTM je prostě nedostatek čtenářů. Což je druhá špatná zpráva. Ukazovalo by to totiž, že v české veřejnosti není příliš silná poptávka po informacích z vědy a techniky. Můžeme se pravda utěšovat, že vědeckopopulární časopis 21. století čte celých 339 000 lidí (podle posledních dat z Mediaprojektu). Ale jak naznačuje zánik VTM, čtenářská obec zvídavých lidí se spíš zmenšuje, než roste.
Ach jo. Zřejmě ubývá zvědavců a přibývá spotřebitelů – lidí, kterým vyhovuje konzumní životní styl a po ničem jiném ani netouží. Rozšiřovat si obzory? Sledovat novinky z vědy? S tím jděte někam. Co bych z toho jako sakra měl(a)?
Jestli se tenhle trend potvrdí, čekají zájemce o vědu i vědecké popularizátory nevlídné časy. V nejhorším případě věda pomalu zmizí z televizí i z tisku a její skalní příznivci se sejdou kdesi v internetovém ghettu, kde jsou informace snadno dostupné, leč jejich dopad na veřejnost mizivý. Jak tomu zabránit, zatím nevím.